Skip to main content
22.05.2023 | ב סיון התשפג

פרס הרקטור לחדשנות מדעית תשפ"ג

הפרס הוענק ל-11 חוקרים בזכות הישגיהם המחקריים שהשפיעו על המדע והחברה בתשפ"ב

תמונה
זוכים

11 חוקרים קיבלו השנה את פרס הרקטור לחדשנות מדעית בזכות הישגיהם המחקריים בתשפ"ב. המחקרים שזכו עוסקים במגוון רחב של תחומים: שיפור החלטות מפקדים, טיפול במחלות אוטואימוניות, התנ"ך במחזותיו של יעקב שבתאי, ניצול קשישים, טיפול למיאלומה, פיתוח שפה בערבית, רגולציה מבוססת אמון, חקר סילונים בחלל, ננו חלקיקים ברפואה, תורת החוגים ומודל לניתוח טקסטים. 

מקבלי הפרס נבחרו על ידי שתי ועדות שבראשן עמד רקטור האוניברסיטה פרופ' אמנון אלבק.

מקבלי הפרס:

פרופ' רוני גבע, המחלקה לפסיכולוגיה, הפרס הוענק לפרופ' רוני גבע, מהמחלקה לפסיכולוגיה, על תרומתה לשיפור תהליכי קבלת החלטות מנהיגים ומפקדים. מחקרה ליווה 300,1 מפקדים קרביים בצה"ל מהצו הראשון ועד תפקידם הראשון כמפקדים בשטח, ובחן יעילותן של ארבע התערבויות שונות לשיפור החלטות מפקדים בזמן אמת. המחקר הציג כלי יישומי חדש לשיפור החלטות מפקד להבטחת חיי אדם, והציג לראשונה בעולם, יתרון למפקדים עם בעיית קשב (ADHD) בקבלת החלטות מיטביות באמצעות השימוש בכלי. המחקר פורץ דרך בכך ששינה את הפרדיגמה בהתייחסות לאנשים ולמנהיגים עם מוגבלויות בחברה.

פרופ' אריה גרוזמן, המחלקה לכימיה, הפרס הוענק לפרופ' אריה גרוזמן, מהמחלקה לכימיה, על פיתוח מולקולה אורגנית קטנה שהציגה השפעות טיפוליות משמעותיות במודלים של מחלות אוטואימוניות בחיות על ידי עיכוב של נדידת התאים הלבנים מהדם לרקמות הפגועות. לחומר גם אין רעילות חריפה וכרונית. בעקבות תוצאות המחקר, החברה היפנית Maruho השקיעה 2,500,000 דולר בחברת הסטארט-אפ Silverskate Bio, להמשך הקידום של הפרויקט.

ד"ר רועי הורוביץ, המחלקה לספרות משווה, הפרס הוענק לד"ר רועי הורוביץ, מהמחלקה לספרות משווה, על מחקרו פורץ הדרך בתחום הדרמה התנ"כית. ספרו של ד"ר הורוביץ, "עולם ללא אשמים", כולל גילוי שלושה מחזות מקראיים של יעקב שבתאי, מגדולי הסופרים העבריים, שלא היו ידועים לאיש ונחשפו על ידי ד"ר הורוביץ כ-40 שנה לאחר מות מחברם. גילוי זה שופך אור חדש על מפעל חייו של שבתאי, ומציג את עניינו המתמשך ב"ספר הספרים" כמקור השראה מרכזי. ד"ר הורוביץ ערך את המחזות, ניתח אותם, התקינם לדפוס ופרסמם לראשונה ואף העלה אותם על הבמה. מחקרו פורץ הדרך מציב את שבתאי כמחזאי הישראלי היחיד עד כה שזכה להצלחה, הן מצד הביקורת והן מצד הקהל, בהנגשת התנ"ך לצופי התיאטרון המקומי העכשווי.

ד"ר גלי ויסברגר, המחלקה למדעי חברה ובריאות, הפרס הוענק לד''ר גלי ויסברגר, מהמחלקה למדעי חברה ובריאות, על מחקרה בנושא ניצול כספי של זקנים, תופעה מצערת ויחסית שכיחה, אך כזו שטרם נחקרה בישראל. ד״ר ויסברגר הביאה את הנושא לקדמת הבמה ובמספר מאמרים חדשניים שהתפרסמו השנה בכתבי עת יוקרתיים הראתה, כי קבלת החלטות כספיות לקויות, סיכון לניצול כספי, וחוויות של ניצול כספי הם סימנים מוקדמים למחלת אלצהיימר. נושא חדשני נוסף שמחקרה מתמקד בו הוא הקשר בין תפיסות זקנה וניצול כספי בקרב אנשים בגיל זקנה. למחקרה השלכות תיאורטיות ויישומיות חשובות ביותר, הן לאיתור תופעת הניצול הכספי בזקנים והן למניעתה.

פרופ' סיריל כהן, הפקולטה למדעי החיים, הפרס הוענק לפרופ' סיריל כהן, מהפקולטה למדעי החיים, על פיתוח טיפול חדש עבור חולי סרטן מסוג מיאלומה נפוצה שמבוסס על הנדוס תאי דם לבנים. הטיפול מבוסס על קולטן חדש שפותח במעבדתו של פרופ' כהן ואשר מאפשר לשנות את ההתנהגות של מערכת החיסון של החולים על מנת לכוון אותה כנגד תאי הסרטן. בנוסף, טיפול זה מיושם בהצלחה כנגד סוג אחר של מחלה בשם Amyloidosis. הטיפול בשלבים קליניים והוביל להפוגה מלאה מהמחלה אצל עשרות חולים שזכו לקבל אותו בחודשים האחרונים. 
להרחבה על המחקר

פרופ' אלינור סאיג-חדאד, המחלקה לבלשנות וספרות אנגלית, הפרס הוענק לפרופ' אלינור סאיג-חדאד, מהמחלקה לבלשנות וספרות אנגלית, על פיתוח והובלת המחקר בעולם בנושא האוריינות במצב הדיגלוסיה בשפה הערבית, מצב בו ילדים לומדים לקרוא בשפה סטנדרטית שונה מהשפה שהם מדברים. היא פיתחה גישה פסיכו-בלשנית מקורית שבודקת את השפעת המצב הדיגלוסי על רכישת האוריינות. פרספקטיבה חדשנית זו קיבלה ביטוי בספרה החדש Handbook of literacy in ,diglossia and in dialectal contexts (2022) והגיע לשיאו בפיתוח והטמעה של תוכנית התערבות בקרב 1000 ילדים, ובהדגמה כי התערבות מותאמת לדיגלוסיה עוזרת להתגברות על הפער-הדיגלוסי בין השפה המדוברת והסטנדרטית.
להרחבה על המחקר

פרופ' אסף פאר, המחלקה לפיזיקה, הפרס הוענק לפרופ׳ אסף פאר, מהמחלקה לפיזיקה, על תרומתו להבנת תכונות הסילונים בתופעה הנקראת ״פרצים של קרני גמא״. פליטת חומר בצורת סילונים היא נפוצה מאוד, ונצפית במערכות אסטרונומיות רבות ושונות. נראה היה שיש פער בהתפלגות המהירויות הנצפות בטבע – לצד סילונים איטיים יחסית, ישנם סילונים מהירים מאוד (קרובים מאוד למהירות האור). במחקרו על התופעה, הוכיח פרופ' פאר שבאחוז ניכר, כ-60% ממקורות קרני הגמא הנצפים, המהירות של הסילונים היא נמוכה משמעותית ממה שהיה מקובל להניח, ומשלימה את הפער הנצפה בהתפלגות המהירויות. במחקר הוכח שתוצאות קודמות מהן הסיקו מהירויות גבוהות אינן תקפות במקרים אלו. בכך שונתה הפרדיגמה: הוכח שבטבע נוצרים סילונים בכל רצף המהירויות.
להרחבה על המחקר

Remote video URL

 

פרופ' רחלה פופובצר, הפקולטה להנדסה, הפרס הוענק לפרופ' רחלה פופובצר, מהפקולטה להנדסה, על מחקריה בפיתוח ננו-חלקיקים חכמים לאבחון מוקדם של מחלות ולהובלה ממוקדת-מטרה של תרופות. פרופ' פופובצר פיתחה טכנולוגיה חדשנית המתגברת על "מחסום הדם-מוח" ומאפשרת הובלה יעילה של תרופות ביולוגיות למוח, לטיפול בגרורות סרטניות ומחלות נוירודגנרטיביות. המחקר שזיכה את פרופ' פופובצר השנה במענק ה- ERC של האיחוד האירופאי, מציג גישה פורצת דרך להובלה של מערכת קריספר (CRISPR) למוח, בכדי לאפשר טיפול במחלות מוח גנטיות נדירות. המחקר צפוי להרחיב את גבולות היכולת של הריפוי הגנטי, ויפתח קשת רחבה של אפשרויות חדשניות לטיפול במחלות גנטיות.
להרחבה על המחקר

פרופ' יובל פלדמן, הפקולטה למשפטים, הפרס הוענק לפרופ' יובל פלדמן, מהפקולטה למשפטים, על פרויקט בו הוא מנסה להבין את ההקשרים שבהם מדינות דמוקרטיות יכולות לבנות על רגולציה מבוססת אמון היענות וולנטרית של הציבור בהקשרים בהם אמצעי הרגולציה והאכיפה המסורתיים אינם יעילים. על פרויקט זה זכה פרופ' פלדמן במענק מחקרERC Advanced . במחקרו יעשה שימוש בדרכים ניסוייות לבחון את הדומה והשונה בין העמדות וההתנהגויות של ציבורים מגוונים במדינות עם אמון גבוה ונמוך במוסדות השלטון. בין היתר ייבחנו ההשפעות הרגולטוריות על מוטיבציה סביבתית, מוסר תשלומי מס, אתיקה מסחרית והענות להנחיות בענייני בריאות הציבור.
להרחבה על המחקר

פרופ' יבגני פלוטקין, המחלקה למתמטיקה, הפרס הוענק לפרופ' יבגני פלוטקין, מהמחלקה למתמטיקה הישגיו בתורת החוגים. פרופ' פלוטקין תרם משמעותית לבניית תורת הצמצום הזעיר לחוגים. תורת הצמצום הזעיר לחבורות חוללה מהפכה בפתרון סדרת בעיות שלא נמצא להן פתרון שנים ארוכות וביניהן הבעיות הקשות ביותר בתחום זה. בניית התיאוריה הדומה לחוגים הייתה אחת הבעיות המאתגרות ביותר בתורת החוגים במשך שנים רבות. הפרויקט של פרופ' פלוטקין ושותפיו הוביל להצלחה בנושא ותרם לבניית תיאוריה חדשה לחלוטין. התיאוריה החדשה שפותחה כבר הובילה להתקדמות בפתרון של בעיות ותיקות כמו קיומם של חוגים עם חילוק שנוצרים סופית אבל ממימד אינסופי.

ד"ר אבי שמידמן, המחלקה לספרות עם ישראל, הפרס הוענק לד"ר אבי שמידמן, מהמחלקה לספרות עם ישראל, על פיתוח מודל ממוחשב חדש ויחיד במינו לניתוח טקסטים עבריים תורניים, על בסיס טכנולוגיית Bidirectional Encoder Representations from Transformers . זו הפעם הראשונה שמודל כזה נוצר בעבור טקסטים תורניים, ויש בו משום פריצת דרך בפיתוח יכולת ממוחשבת להפגת העמימות של הטקסט העברי התורני. המודל יסלול את הדרך ליישום נרחב של אלגוריתמים בתחום עיבוד שפה טבעית בניתוח אוטומטי של הספרות התורנית. המודל הועמד לרשות הציבור כדי לאפשר לכל העוסקים בתחום להיעזר בו ולגלות פנים חדשות במורשתנו הספרותית.
להרחבה על המחקר